keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Lasinen lapsuus ei sovi mun imagoon






Minulla on sielussani ikkunaton varasto, johon tallentuvat turhat muistot, unohdettavat asiat ja ranskan subjunktiivin verbintaivutusmuodot. Siellä hyllyllä on myös laatikko, jossa lukee ”Isä”. Ja toinen, jossa lukee ”Lasinen lapsuus”. Voin hyvin kertoa sinulle, että sellaista minulla on, eivät ne salaisuuksia ole. Silti en niistä kerro sen enempää, laatikoiden kansia ei availla. Tiedän niiden joskus vaikuttavan minuun. Mutta olen tehnyt niihin eron, niitä ei ole minun elämässäni.

Isälaatikon kannen voi avata puolen tunnin vierailua varten. Sen verran kestän avointa yhteyttä menneeseen. Lasisesta lapsuudesta kerroin kerran työpaikan taukohuoneessa. Myöhemmin ystävä sanoi, etteivät kaikki olleet siitä valmiita kuulemaan. Hänen tarkoituksensa oli aidosti tukea minua ja kertoi, että on läsnä ja kuuntelee, jos niin haluan. On kuitenkin ihmisiä, joiden silmiin ja korviin ei sellainen puhe sovi. Niitä asioita ei ole olemassa tai ne eivät imagoon sovi, työpaikkani tai minun.

Viime kesänä hyllyt romahtivat alas ja isälaatikon sisällys pääsi vapauteen. Lasinen lapsuus löytyi jälleen. Ja minä kiroilin. Eikö se isäperkele pysy siellä laatikossa, hyllyllä, ruodussa kurissa ja kontrollissa. Siellä kuolleissa muistoissa. Ei tässä päivässä! Minä selvisin! Minä pärjään! Pakkasin tavaraa rikkonaisiin laatikoihin ja nostin laatikoita takaisin hyllylle.

Mutta eikö helvetti sieltä alkanut valua tavaraa lattialle. Yhtäkkiä media oli täynnä alkoholia. Laatikon kantta läpsyteltiin yhtenään auki. Kävin itsekin narkkaamassa sieltä nousevaa angstia, draamaa, uhriuttani, kiukkua, huonoa vanhemmuutta.

Ja nyt kaikki on levällään. Kaikki vaan itkettää, vaikea erottaa väsymystä, tunnetta ja ajatusta. Mä en todellakaan tiennyt, että olen niin kesken. Mä haluan parantua heti. Mä en halua sellaisia laatikoita, jotka saa mut niin sekaisin. Miten mä edes voin olla niin sekaisin, kun eihän se lapsuus nyt niin paha ollut! Että kehtaan valittaa. Hävettää sellainen! Ei mitään käytöstapoja, ei kuulu imagoon! Älä puhu! Älä tunne! Älä luota!

Pullopostia lapsuudesta –sarjassa kertoi tarinansa Heidi. http://areena.yle.fi/tv/2430518 Kiitos, Heidi. Kiitos, kun jaoit tarinasi. Olen sinulle kateellinen, että olet tajunnut setviä elämäsi ennen lapsesi syntymää. Että olet tajunnut tulevasi perheestä, jossa on toimintahäiriö. Ja että ehdit muuttaa toimintaasi, ennen kuin siirsit sen enempää eteenpäin. Henkilökohtaisesti ei kai ole koskaan liian myöhäistä parantaa lapsuuttaan, mutta omien lasteni varhaislapsuuden ehdin jo pilata.

Mulla on nyt kolmas lapsi, joka vaatii eniten huomiota koko katraassa. Se olen minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti